×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

فعالان فرهنگی کشورهای همسایه در جشنواره فیلم مقاومت قم تجلیل شدند فعالیت حدود ۲۰۰ کافه و قهوه‌سرای غیرمجاز در قمتوسعه زیرساخت‌های ورزشی تکواندو در استان قمحمایت استاندار از ساخت خانه تکواندو در قمتجلیل و تکریم از جامعه‌ خیرین استان قم کلنگ گاز رسانی به ۸۰ صنف در بلوار خلیج فارس سلفچگان بر زمین زده شدتوزیع روزانه غذای گرم تبرکی بین مددجویان بهزیستی استان قمریشه سفره 7سین یا 7 شین ساماندهی مصالح فروشی ها در دستور کار دادستانیبررسی آخرین وضعیت کالاهای رسوبی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگانتصادف زنجیره ای ۹ مصدوم ۱ فوتی بر جا گذاشتتوزیع ۱۴ هزار بسته معیشتی بمناسبت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلاماجرای طرح ملی امداد و نجات در استان قم آغاز شد آغاز طرح سلامت نوروزی اورژانس ۱۱۵ قمپویش رسانه‌ای "ضیافت کریمانه" در قم برگزار می‌شودطرح استقبال از بهار درسطح راههای استان قم پلمب پارکینگ نزدیک حرم مطهر قم به دلیل تخلف مکرر گرانفروشیخبر برکناری شهردار قم صحت ندارد؟!تکریم و معارفه سرپرستان معاونت اجتماعی و اداره کل زنان استانداری قم برگزار شدسرپرست اداره كل زنان و خانواده استانداری قم منصوب شد
برگرفته از کتاب فرهنگ زندگی جلد10 اثر سید جواد نورموسوی
true
در آيين‌هاى باستانى ايران براى هر جشن «خوانى» گسترده مى‌شد كه داراى انواع خوراكى‌ها بود. خوان نوروزى «هفت سين» نام داشت و مى‌بايست از بقيه خوانها رنگين تر باشد.

اين سفره مــعــمـولاً چـندســاعــت مانــده به زمان تـــحويل ســـــال نو آمـــاده بود و بر صفحه اى بلندتر از سطح زمين چيده مى شد. اين خوان نوروزى برپايه عدد مقدس هفت بنا شده بود
«تقدس عدد هفت از آيين مهر يا ميتراست و به سالهاى دور باز مى گردد. در اين آيين هفت مرحله وجود داشت براى اينكه انسان به مقام عالى و آسمانى برسد. پس عدد هفت از پيش از زرتشت براى انسان عزيز بوده و در آيين هاى مختلف و به نمادهاى گوناگون ديده مى شود، مانند هفت آسمان، هفت دريا، هفت گياه و...» 
همچنين اسناد تاريخى از برپايى سفره هفت سين به ياد هفت امشاسپندان خبر مى دهند؛ طبق اين اسناد، هفت امشاسپندان مقدس عبارت بودند از:
اهورامزدابه معنى سرور دانا، هومن:انديشه نيك، ارديبهشت:پاكى وراستى،شهريور:شهريارى آرزو شده با كشور جاودانى، سپندارمزد:عشق و پارسايى، خرداد:رسايى و كمال و امرداد:نگهبان گياهان.
اما در بسيارى از منابع تاريخى آمده است كه «هفت سين» نخست «هفت شين» بوده و بعدها به اين نام تغيير يافته است.
شمع، شراب ، شيرينى ، شهد (عسل) ، شمشاد، شربت و شقايق يا شاخه نبات، اجزاى تشكيل دهنده سفره هفت شين بودند. برخى ديگر به وجود «هفت چين» در ايران پيش از اسلام اعتقاد دارند.«در زمان هخامنشيان در نوروز به روى هفت ظرف چينى غذا مى‌گذاشتند كه به آن هفت چين يا هفت چيدنى مى گفتند. 
بعدها در زمان ساسانيان هفت شين رسم متداول مردم ايران شد و شمشاد در كنار بقيه شين هاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى برسر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانيان وقتى كه مردم ايران اسلام را پذيرفتند، سعى كردند كه سنت‌ها و آيين‌هاى باستانى خود را هم حفظ كنند.
به همين دليل، چون در دين اسلام «شراب» حرام اعلام شده بود، آنها، خواهر و همزاد شراب را كه »سركه» مى شد انتخاب كردند و اينگونه شين به سين تغيير پيداكرد.» 
البته در اين‌باره تعابير مختلفى وجوددارد. چنانچه در كتاب فرورى آمده است: كه در روزگار ساسانيان، قابهاى زيباى منقوش و گرانبها از جنس كانولين، از چين به ايران وارد مى‌شد. يكى از كالاهاى مهم بازرگانى چين و ايران همين ظرف‌هايى بود كه بعدها به نام كشورى كه از آن آمده بودند «چينى» نام گذارى شد و به گويشى ديگر به شكل سينى و به صورت معرب «سينى» در ايران رواج يافتند. 
نماد«هفت سین»  
اصولا” هفت در فرهنگ و ادبیات ایران عدد مقدسی است و کاربرد آن در هفت خوان رستم ، هفت طبقه آسمان ، هفت مرحله عشق ، هفت اختر ، هفت اقلیم ، و… مشهود است و در ادبیات هم آثار زیادی با هفت آغاز شده همچون هفت اورنگ و یا هفت گنج.
خانواده هاي ايراني هفت سين مي چينند كه حاوي مجموعه اي از نمادهاي استقبال از بهار است. هفت سين حداقل بايد حاوي هفت عنوان باشد كه با حرف سين شروع مي شوند
هفت سین از هفت محصول زمینی ساخته می‌شــود تا بدین و‌سیله از نعمت‌هایی که خداوند توسط زمین به انسان داده است سپاسگزاری شود و از سویی به و‌سیله آنها از خدا هفت نعمت آسمانی درخواست شود که این هفت سین عبارتند از:‌
 1‌- سنجد: عشق (سردوخشگ)که مظهر، سنجیده اقدام کردن و اندیشیدن است و به وسیله آن خردورزی بیشتر از خدا خواسته می‌شود.و نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولدو زايندگى. عده اى عقيده دارند كه بوى برگ و شكوفه درخت سنجد محرك عشق است! 
 2-‌ سیب: (گرم وخشگ)کـه نماد سلامتی است و سلامتی با حضور این نشانه بر سرسفره از خدا خواسته می‌شود.
3-‌ سبزه: تولد دوباره ، حيات نو و سبز بودن کـه نـشانه خوش خلقی است و اخلاق خوب با حضور این نشانه بر سر سفره از خداوند خواسته می‌شود.و نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پيوند او با طبيعت است درگذشته سبزه ها را به تعداد هفت يا دوازده كه شمار مقدس برج هاست در قاب هاى گرانبها سبز مى كردند. در دوران باستان دركاخ پادشاهان ۲۰ روز پيش ازنوروز دوازده ستون را از خشت خام برمى آوردند و بر هريك از آنها يكى از غلات را مى كاشتند و خوب روييدن هريك را به فال نيك مى گرفتند و برآن بودند كه آن دانه درآن سال پربار خواهدبود. در روز ششم فروردين آنها را مى چيدند و به نشانه بركت و بارورى در تالارها پخش مى كردند.
4-‌ سمنو :فراواني و وفور (گرم وتر)که نماد قدرت است و قدرت با حضور این نشانه بر سرسفره از خدا خواسته می‌شود.و نماد زايش و بارورى گياهان است و از جوانه هاى تازه رسيده گندم تهيه مى شود.
5-‌ سیر: دارو و درمان و بعنوان ماده اي گندزاد مي باشد (گرم وخشگ)که مظهر قناعت است و سیری‌پذیری با حضور این نشانه بر سر سفره از خدا خواسته می‌شود.
  6-‌ سرکه قرمز: سن و صبر و عقل (گرم) که نشانه پذیرش سختی‌هاست و تحمل سختی‌ها با حضوراین نشانه بر سر سفره از خداخواسته می‌شود.
7‌- سماق: رنگ طلوع آفتاب (سردوخشگ) که مظهر صبر است و تحمل و فرو بردن خشم را با نهادناین نشانه از خداخواهانیم 
اما غير از اين گياهان و ميوه هاى سفره نشين، خوان نوروزى اجزاى ديگرى هم داشته است: دراين ميان نان : نشان برکت و رونق روزی است
همچنين برسرسفره هفت سين شمع هايي روشن دربرابر آينه قرارمي دهند كه نشان دهنده آينده اي روشن است .
« تخم مرغ» نماد زايش و آفرينش است و نشانه اى از نطفه و نژاد. «آينه» نماد روشنايى است و حتماً بايد در بالاى سفره جاى بگيرد. «آب و ماهى» نشانه بركت در زندگى هستند. ماهى به عنوان نشانه اسفندماه بر سفره گذاشته مى شود.
و «سكه» كه نمادى از ثروت (نگهبان فلزات) است و به نيت بركت و درآمد زياد انتخاب شده است.
شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بيدمشك، شير نارنج، نان و پنير، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى ديگر سفره هفت سين دانست. «كتاب مقدس» هم يكى از پايه هاى اصلى خوان نوروزى است و براساس آن هرخانواده اى به تناسب مذهب خود، كتاب مقدسى را كه قبول دارد بر سفره مى گذارد.
چنانچه مسلمانان قرآن، زرتشتيان اوستا و كليميان تورات را بر بالاى سفره‌هايشان جاى مى‌دهند. بر سر سفره زرتشتيان دركنار اسپند و سنجد، « آويشن» هم ديده مى شود كه  خاصيت ضدعفونى كننده و دارويى دارد و به نيت سلامتى و بيشتر به حالت تبريك بر سر سفره گذاشته مى شود.

پایان پیام

true

true
false
true