- 15 اسفند 1403
- کد خبر 21237
- پرینت
- کپی لینک کوتاه

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در دیدار رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به افزایش تعداد منبرهای مذهبی با تکیه بر مطالب غیر مستند، اظهار داشت: تغییر ذوق مردم به واسطه این کثرت منبرها و همچنین صدا و سیما که به گونهای جدید در این راستا نقش ایفا کردهاند، مشهود است. متاسفانه بیان مطالب غیر مستند بسیار مورد توجه قرار میگیرند.
وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی که بخشی از بدنه تبلیغ است، با در نظر گرفتن ملزومات امر تبلیغ اقداماتی را انجام داده است تا فعالیت های تبلیغی در قالب مشخص و مطابق با اصول امر تبلیغ صورت پذیرد.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اعلام کرد: در امر تشکیل پرونده تبلیغی، از طلاب سطح یک به بالا و بعد از مصاحبه و گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز در عرصه های مختلف همچون؛ کودک و نوجوان، زنان و فرق انحرافی، انجام می شود.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش تبلیغ تخصصی این معاونت، طلابی که غیر از تحصیلات مرسوم حوزوی به صورت تخصصی در زمینههایی مانند تاریخ، مشاوره و روانشناسی تحصیل کردهاند، دستهبندی و اعزام میشوند و از حمایت ویژه برخوردار خواهند بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: فصلنامه تبلیغی در قالب «ره توشه» از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای بهره مندی مبلغان از محتوای کاربردی می باشد. این بسته محتوایی، در ذیل سه عنوان : "فصلنامه ره توشه مبلغان"، "فصلنامه تبلیغ و خانواده" و " فصلنامه تبلیغ و تقریب" منتشر می گردد و همچنین به صورت مجازی نیز در تارنمای بلاغ قابل مشاهده می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با تأکید بر اهمیت حفظ اعتبار مبلغان مذهبی، اظهار داشت: تأکید بزرگان دین بر این موضوعات بسیار کارساز است. ورود مبلغان و تریبونداران به مسائل جناحی و سیاسی، آرام آرام از حجیت و اعتبار آنها میکاهد. وقتی مردم به معمم به عنوان یک رجل سیاسی نگاه میکنند، این موضوع میتواند تأثیر منفی داشته باشد.
آیت الله فاضل لنکرانی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این دیدار با تأکید بر اهمیت تمرکز بر تعقل در فعالیت های تبلیغی، اظهار داشت: برخی از مبلغان و خطبای دینی به جای تمرکز بر عقول جوانان و ذهنها، به سراغ احساسات رفتهاند. اسلام با پرورش تعقل «افلاتدبرون» پیشرفت کرده است و ما باید همین راه را معیار در امر تبلیغ قرار دهیم.
وی افزود: داستانهای جعلی و کرامتهای ساختگی نباید محور فعالیت های تبلیغی قرار گیرند. محور تبلیغ باید بر این باشد که ذهن مخاطب را به کار بیندازیم و به فکر واداریم. کسانی که در این زمینه موفق بودهاند، مانند شیخ علی صفایی، تأکید ویژهای بر پرورش ذهن داشتند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: به دلیل تأکید بیش از حد بر احساسات، به ذوق مخاطبان در عرصه دین، ضربه بزرگی وارد شده است. نباید به این وضعیت راضی شویم و باید راهکارهای جدیدی برای تبلیغ ارائه دهیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ضرورت بکارگیری آیات قرآن و روایات در منابر تبلیغی اشاره کرد و گفت: تشویق طلاب به استفاده از آیات و احادیث در منبرهایشان، موجب تقویت تعقل و بهرهمندی اذهان میشود.
پایان پیام