×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

برخورد دو دستگاه خودروی وانت وتریلی ۱ فوتی بر جا گذاشتدانش‌آموز عضو موسسه خیریه دارالاکرام در رویداد استارتاپی علوم انسانی و هنر رتبه اول را کسب کردتعطیلی استان قم در روز سه شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۳ رونمایی از نماد مقاومت سننتصر در قم۳ پارکینگ با 800 جای پارک به ظرفیت پارکینگ‌های شهر قم افزوده شدلعنت و نفرین ابدی تاریخ بر تبهکاران خون‌آشام صهیونیست تفسیر تسنیم یک افتخار بزرگ برای حوزه های علمیه استتفسیر تسنیم یک «المیزان» امروز استتفسیر گرانسنگ تسنیم دائرة المعارف علوم اسلامی استهمایش بین المللی تفسیر تسنیم در قم برگزار شدمردم قم با فرماندهان شهید جبهه مقاومت وداع کردندشمشیر سید علی و خون سید حسن بر شمشیر آمریکا و اسرائیل قطعاً پیروز خواهد شدتمدید طرح ویژه ترخیص وسایل نقلیه توقیفی تا ۹ اسفند ماهعضو غیر موظف هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران منصوب شدتوزیع ۱۳۰ سبد معیشتی بین مددجویان بهزیستی قماعزام راه یافتگان مرحله کشوری مسابقات قرآن بهزیستی کشور به مشهد مقدساستان قم فردا دوشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۳ تعطیل شدنسخه دیجیتال کتابخانه مدرسه فقاهت و نهج نصرالله رونمایی شد خودروهای تولید داخل در شان مردم ایران نیستمسافران تاکسی به جای مقصد با بالگرد راهی بیمارستان شدند
true
تفسیر تسنیم یک افتخار بزرگ برای حوزه های علمیه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تفسیر تسنیم را یک افتخار بزرگ برای حوزه های علمیه دانست و بیان کرد: تسنیم، تفسیری شفاهی بود که در چهل سال گفتگو و تحقیق به تفسیر مکتوب مبدل شد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛سیدعباس صالحی امروز (دوشنبه 6 اسفند 1403) در آیین رونمایی از تفسیر گرانسنگ تسنیم آیت الله العظمی جوادی آملی در مدرسه عالی دارالشفاء قم گفت: این تفسیر از فضای شفاهی به فضای کتبی منتقل شده است که یک سیر چهل ساله دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تفاسیر شفاهی متعددی را در تاریخ اسلامی شاهد بودهایم ولی تفسیر تسنیم در فضای تفاسیر شفاهی کاملا متمایز است. نکته نخست، طول دوره تفسیر است که چهل سال به طول انجامیده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر آنکه در بسیاری از تفاسیر شفاهی و مدرسی، جلسات به شکل عمومی برگزار می شده است. مرحوم آیت الله نجف آبادی سالها پیش در مشهد چنین دروسی داشتند، ولی مخاطب آنها عمومی بودند ولی تفسیر آیت الله جوادی آملی، تفسیر علمی با مخاطبان حوزوی بود و در یک فرایند مباحثه علمی بود و با بحث و گفتگو پیش رفته است. این تدریس و گفتگو در یک گفتگوی علمی حوزوی حرکت کرد و سپس به نتیجه مکتوب رسید.

صالحی بیان کرد: نکته سوم، نقشی است که تفسیر تسنیم در جریان نهضت علمی تفسیری حوزه در چهار دهه اخیر داشته است. بی تردید این حرکت اتفاق شگرفی در اتفاقات تفسیری حوزه های علمیه بوده است و نقش این چهاردهه تفسیری کم نظیر است. آیت الله مصباح یزدی(ره) در یک همایش تفسیری در سال 91 ضمن تبیین نقش حرکت تفسیری علامه طباطبایی(ره) به این حرکت علمی تفسیری علامه جوادی نگاه جالبی داشت. ایشان بیان کرد که «تسنیم یک حرکت پر برکت بوده است و از خداوند می خواهیم که خداوند ایشان را در همه کارهای خیر و ادامه بحث تفسیری موفق بدارد. این تفسیر یک افتخار بزرگ برای حوزه های علمیه است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جریان تفسیری حوزه علمیه قم به شکل جدی مدیون این مداومت و پیگیری درس تفسیر ایشان بوده است. سنت تفسیر شفاهی که در دامنه حوزه های علمیه نیز ساری بوده است توانست در قالب تسنیم یک جریان سازی قرآنی و تفسیری را در حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه دیگر خود را نشان دهند.

وی افزود: نکته دیگر، جایگاه روایت در این تفسیر است. با مراجعه به تفسیر تسنیم، نوع نگاه آیت الله العظمی جوادی و علامه طباطبایی(ره) کاملا هویدا است. گزیده تفسیر، تفسیر اشارات و لطایف و بحث روایی چهار بخش تفسیر تسنیم را تشکیل می دهند. مسأله بعدی، حجم و مقدار پرداخت به روایات است که بسیار جالب توجه است. حداقل در هر جلد بین 100 تا 150 صفحه روایات تفسیری بیان شده است. همچنین مزیت پرداخت به روایات در تفسیر تسنیم آن است که همه روایات کاملاً عنوان بندی دقیق و تیترگذاری دارند و سرعت مراجعه را بالاتر می برند. همچنین شروح روایی تحت عنوان اشاره نیز در این کتاب بیان شده است. ایشان همچنین به حل تعارضات و جمع بین روایات نیز توجه کاملی داشتند.

صالحی اظهار کرد: آیت الله العظمی جوادی آملی روایات ذیل هر آیه را به گروه های مختلف دسته بندی می کردند و ظواهر معارض را بیان می کردند. ایشان در ذیل آیه هفت آل عمران این آیه را در سه حوزه تعارضات کلامی، محکم و متشابه و راسخون فی العلم، تعارضات روایی را مد نظر قراردادند.

وی بیان کرد: تفسیر قرآن به قرآن به دنبال به حاشیه بردن روایات نیست. حداقل 8 هزار صفحه در این تفسیر به روایات توجه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تفسیر قرآن به قرآن مسیر قالب توجهی را در تاریخ تفسیر داشته است. علامه طباطبایی(ره) نقش مهمی در این حوزه داشتند ولی بی تردید آیت الله العظمی جوادی آملی این مسیر را گسترده تر کردند. از منظر اینکه چه گونه می توان تفسیر قرآن به قرآن را عمیق تر و گسترده تر کرد این تفسیر، اقیانوسی عظیم است.

صالحی در پایان گفت: در این تفسیر می توان لحن آیه را به شکل الهام بخش بیان می کردند. در ذیل آیه « مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا» در شرح واژه من ذا الذی بیان می کنند که این کلمه در جایی به کار برده می شود که کار نیازمند جسارت خاصی است. ایشان به این لحن در آیات دیگر نیز اشاره می کنند و از این دست ابتکارات در این تفسیر بسیار دارند.


پایان پیام

true

true
false
true