- 21 بهمن 1403
- کد خبر 21062
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛حجتالاسلام مهدی خویی در آیین غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امامزاده شاه سید علی(ع) اظهار کرد: شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع، جلد دوم از امام صادق(ع) روایتی آورده که ایشان از پدرانشان و به نقل از پیامبر اکرم(ص) میفرمایند «شبی که جبرئیل مرا در کتف راست خود به سمت آسمان و به سوی مهمانی خداوند میبرد، در سرزمین جبل (شامل سرحدات اصفهان و قم) بخش سرخ رنگی را مشاهده کردم که از زعفران خوشرنگتر و از مشک خوشبوتر بود، از جبرئیل پرسیدم که اینجا کجاست و او گفت: این سرزمینی است که بقعه شیعیان تو و شیعیان علی بن ابیطالب گردهم آمدهاند و هرگونه شر ظلم و ظالمی از این سرزمین برداشته شده است».
وی افزود: در تاریخ اسلام آمده که قم، کاشان و آوه، شهرهای کانون تشیع بودهاند که وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) برای مردم قم و آوه و دفع ظلم از آنها دعای خاصی داشتهاند.
این کارشناس مذهبی اوقاف استان قم با بیان اینکه مردم قم شهدای زیادی را برای توسعه شیعه تقدیم کردهاند گفت: زمانی که فرزندان سعد بن مالک اشعری از بزرگان شیعه در کوفه برای فرار از دست حجاج بن یوسف ثقفی به دنبال شهری برای نشر معارف تشیع میگشتند، به قم آمدند.
وی ادامه داد: آنها قم را به پایگاهی برای نشر فرهنگ تشیع تبدیل کردند و اشعریون در این شهر به جایی رسیدند که وقتی از قم اسم برده میشد، در وصف آنها گفته شده اگر قمیها نبودند، دین از دست میرفت.
خویی با بیان اینکه امامزادگان همواره فرهنگ تشیع را در هر شهر و دیار گسترش دادند گفت: تشیع قم مربوط به زمان امام سجاد(ع) بود و تنها شهری است که به خاطر این ویژگی، امامزادگان را به سمت خود جلب میکرد تا آنجا که حضرت معصومه(س) وقتی در ساوه دچار بیماری شدند، گفتند من را به قم برسانید.
این کارشناس مذهبی اوقاف استان قم تصریح کرد: در لسان اهل بیت(ع) از قم به «عش آل محمد(ص)» نام برده شده یعنی شهری که پناهگاه آل محمد است، دیاری که وقتی فتنهها رواج یافتند، محل مهاجرت اهل حقیقت خواهد بود.
وی ادامه داد: دو هجرت بزرگ تاریخی به قم صورت گرفته که یکی سفر حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگری ورود حضرت موسی مبرقع(ع) به این شهر است و البته 444 امامزاده دیگر هم به قم وارد شدهاند.
خویی با بیان اینکه غیر شیعه در قم ساکن نبوده است گفت: به همین دلیل امامزادگان راستین سعی میکردند خود را به این شهر برسانند.
وی به شخصیت و جایگاه امامزاده سید علی(ع) اشاره و ابراز کرد: آیتالله مرعشی نجفی از ایشان به عنوان یکی از کریمان بنی هاشم یاد کرده است، امامزادهای که در طول تاریخ پناهگاه شیعیان بودهاند.
مضجع شریف امامزاده شاه سید علی(ع) غبارروبی شد
آیین غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر امامزاده سید علی(ع) با حضور مدیران کل اوقاف و صدا و سیمای مرکز قم برگزار شد.
در این ویژه برنامه که در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام(ص) تدارک دیده شده بود، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم و جمعی از معاونین و کارکنان این مرکز حضور داشتند.
در مراسمی که بعد از غبارروبی برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم طی سخنانی اظهار کرد: اعتقاد ما این است که ائمه اطهار(ع) و امامزادگان در حیات و ممات، تاثیر یکسانی دارند و همواره پناهگاه شیعیانشان بوده و هستند.
وی افزود: لازم است با اعتقاد کامل به آن بزرگواران توسل بجوییم و باور داشته باشیم که از دستشان کاری ساخته است چون آنها پیش خداوند آبرو دارند و میتوانند شفیع ما باشند.
ضرورت گسترش تعامل میان صداوسیما و اوقاف
در ادامه احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم هم سخنرانی کرد و قم با بیان اینکه در برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی، توازن و هماهنگی میان بقاع متبرکه و امامزادگان مد نظر قرار دارد گفت: پیشنهادهایی در این زمینه مطرح شده که در حال بررسی و ارزیابی آنها هستیم.
وی ادامه داد: تعامل بین صدا و سیمای استان و اوقاف قم، بسیار خوب است و تاکنون توانستهایم برنامههای مختلفی را با محوریت بقاع متبرکه تولید و پخش کنیم؛ همچنین میتوانیم آرم استیشن و دیگر تولیدات را برای معرفی بیشتر امامزادگان به اقشار مختلف جامعه تدارک ببینیم.
قم، کانون تشیع در تاریخ اسلام
حجتالاسلام مهدی خویی از کارشناسان اداره کل اوقاف استان قم نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در تاریخ اسلام آمده که قم، کاشان و آوه، شهرهای کانون تشیع بودهاند که وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) برای مردم قم و آوه و دفع ظلم از آنها دعای خاصی داشتهاند.
این کارشناس مذهبی اوقاف استان قم با بیان اینکه مردم قم شهدای زیادی را برای توسعه شیعه تقدیم کردهاند گفت: زمانی که فرزندان سعد بن مالک اشعری از بزرگان شیعه در کوفه برای فرار از دست حجاج بن یوسف ثقفی به دنبال شهری برای نشر معارف تشیع میگشتند، به قم آمدند.
پایان پیام