×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

برنامه های هفته گرامیداشت بیمه سلامت (28مهر‏-4آبان) اعلام شدمانور ریزش آوار ایستگاه و تونل مترو در قم اجرا شد۲۰۰ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در قم کشف شدبرترین‌های تولیدی و صنعتی قم تجلیل شدندشهردار قم شهادت شهردار نبطیه لبنان را تسلیت گفترئیس کل جدید دادگستری استان قم معرفی شدواکنش آيت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به دقیق نبودن تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه سجمع‌آوری معتادان متجاهر در قم 38 درصد افزایش یافتبرگزاری دوره آموزشی پناهگیری در زمان وقوع زلزله در شهرستان کهکمردم قم با شهید نیلفروشان وداع کردندآیت الله اراکی از عوامل برنامه تلویزیونی «مکث» تشکر کردمهم‌ترین عوامل ریزگرد در قم قطع حقابه و کمبود آب استهیئت رئیسه شورای اسلای شهرستان کهک معرفی شدندجامعه مدرسین از مردم برای پیوستن به پویش «ایران همدل»دعوت کردسوگواره کریمه اهل بیت (س) در ۳۰ بقعه شاخص قم برگزار شدوداع با شهیدالقدس سردار نیلفروشان در قمجریان گاز در روستای مبارک آباد قطع می‌شوددستگیری ضارب محیط‌بان اصفهانی در قممراسم عزاداری وفات حضرت فاطمه معصومه در حسینیه دفتر آیت الله فاضل لنکرانی پلیس خط مقدم خدمت به مردم است
true
واکنش آيت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به دقیق نبودن تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه س
آيت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در واکنش به دقیق نبودن تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه س گفت: آیت الله مسعودی در سال 1374، بصورت مکتوب از مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه نظرخواهی نمود و مستنداتی هم که جمع آوری کرده بودند خدمت ایشان ارائه دادند.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛ متن کامل سخنان آيت الله  محمد جواد  فاضل لنکرانی در ابتداء درس خارج اصول خود پیرامون وفات حضرت معصومه (س) به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم 

مطلبی این روزها به مناسبت سالروز ارتحال حضرت معصومه سلام الله علیها مطرح شده که سال‌های قبل هم کم و بیش مطرح بود. بعد ازپیروزی انقلاب سالیانی راجع به روز ولادت و وفات حضرت معصومه بحث بود و آقایان به نتیجه‌ ‌نرسیدند که دلیل روشنی بریک روز معین داشته باشند تا آن روز را به عنوان وفات یا ولادت حضرت قرار دهند، تا اینکه تولیت وقت جناب آیت الله مسعودی در سال 1374، بصورت مکتوب از مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه نظرخواهی نمود و مستنداتی هم که جمع آوری کرده بودند خدمت ایشان ارائه دادند مبنی بر اینکه در برخی از کتب راجع به ولادت ووفات حضرت اینطور نوشته اند، مرحوم والد ما در پاسخ این مطلب مهم را نوشتند.
«بسمه تعالی بعد الحمد و الصلاه، تخصیص دادن روزی از ایام سال به عنوان ولادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دیگری به عنوان وفات و رحلت آن حضرت نیاز به مدرک و مستند ندارد بلکه امری است راجح، مخصوصاً برای مردم شریف قم که به نعمت جوار آن حضرت متنعم‌اند»، 
من خوب یادم هست و در جریان کار هم بودم، در خود حوزه بعضی از آقایان اعتراض داشتند که این خلاف واقع است.  نکته‌ قابل توجهی که دانستنش مجالی برای اشکالات باقی نمی‌گذارد اینستکه بحث اخبار مطرح نیست که بخواهیم خبردهیم روز دهم ربیع الثانی روز وفات و اول ذی قعده روز ولادت حضرت است تا گفته شود این مستلزم کذب است و یا بعضی از آقایان آیه«لا تقف ما لیس لک به علم» را در مجلس درسشان خواندند، گویا آن مرجع بزرگ این آیات را ندیده! بحث بحث انشاء است، ایشان فرمود چه اشکالی دارد که ما یک روزی را جهت تکریم حضرت به این عنوان قرار بدهیم؟. آیااگر فلان روز را تحت عنوانی مثلاروز معلم قرار دادیم می‌گوئید کجای تاریخ نوشته شده؟ چه کسی این حرف را زده و کدام معلمی متولد شده؟ روشن است مناسبتی پیدا می‌کنید و می‌گوئید به این مناسبت این روز معلم است و این انشاء است یعنی ما از حالا عنوان این روز را چنین قرار می‌دهیم و لذا ایشان با دقت این پاسخ را نوشتند. همان ایام هم بعضی‌ها می‌آمدند وتوضیح می خواستند،ایشان می‌فرمودند من نوشتم به عنوان ولادت و نه اخبار از ولادت، اگر بحث انشاء مطرح شود دیگر مسئله‌ی اینکه بعضی از آقایان گفته‌اند این حرف کذب است و باید به مردم راستی یاد بدهیم، منتفی می گردد. واقعاً تعجب است. در مورد آیه« لا تقف ما لیس لک به علم» اولاً خیلی‌ها معتقدند که راجع به اعتقادیات است، فرضنا در احکام یا در بعضی از موارد هم باشد، مناسبت حکم و موضوع می‌گوید در جایی که علم لازم است «لا تقف ما لیس لک به علم»، اما مگر در تاریخ علم لازم است؟ کدام مورخی نسبت به حتی ولادت یا شهادت همه ائمه معصومین، علم دارد؟، در مورد ولادت امام عسکری علیه السلام سه قول وجود دارد، علمی در کار نیست.! آیا اینجا می توانیم بگوئیم لا تقف ما لیس لک به علم! خیلی تعجب است.
وقتی این تعابیر مطرح می‌شود آدم به فکر فرو می رود که انگار این بحث‌ها فراموش شده است، بحث خبرمطرح نیست بلکه بحث انشاء است. موضوع هم موضوعی نیست که در آن علم معتبر باشد، یک امری است که نیاز به علم ندارد، بعد مرحوم والد ما می‌فرمودند این خیلی روشن است که بالاخره بی‌بی یک روز به دنیا آمده و یک روز هم از دنیا رفته، این همه برکات هم از این بی‌بی صادر شده، حوزه علمیه به برکت این قبر مطهرتاسیس و انقلاب اسلامی به برکت این قبر مطهر برپا گردیده و چه هدایت‌ها که اینجا واقع شده و چه کرامت‌ها که صادر شده است، آیا این امور مهم اقتضا نمی‌کند که حوزه علمیه (وشهر قم) یک روز را برای تکریم ولادت و یک روز هم وفات حضرت اختصاص دهند؟. از وقتی والد ما این پاسخ را نوشتند زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها صبغه جهانی پیدا کرد. ببینید چه آثاری داشته، حالا ما بگوئیم چون دلیل معتبر نداریم پس رهایش کنیم؟! این دو روز فرصت گرانبهایی ایجاد کرده  که شیعیان در اقصی نقاط جهان از مقامات حضرت معصومه صحبت می‌کنند خصوصا برنامه های بزرگداشتی که از صدا و سیما و رسانه‌ها، به گوش دنیا می‌رسد، آن زمان حتی حوزه هم از مقامات حضرت معصومه آن طور که باید و شاید اطلاع نداشت! اما اکنون زیارت حضرت و آوازه اش جهانی شده، آیا این اثر کمی است؟ حالا در این گروههای مجازی، یکی می‌نویسد این جعل است، یکی می‌گوید نباید حوزه علمیه چنین مطلبی را تایید کندو...، این حرفها چیست؟ یک مقدار به ابعاد قضیه بیشتر توجه کنیم.

واقعاً من تشکر می‌کنم از مواکب عراقی که در این روز برای عزاداری وفات حضرت به ایران می‌آیند که باید دست اینها را بوسید، ، امسال هم دسته‌جات بسیار گسترده‌تر از سال گذشته برپا شد و باید همینطور باشد. 
نکته دوم را هم از مرحوم والدمان عرض کنم، که مقیدم آنچه مربوط به ایشان بوده خیلی روشن و شفاف در تاریخ بماند؛ ایشان در یکی از سال‌ها روز وفات حضرت معصومه به دفترکه آمدندخیلی ناراحت بودند، فرمودند دیدم بر یک پلاکاردی نوشته اند شهادت حضرت معصومه، بعد بعضی از مسئولین هیئات را خواستند. والد ما فرمودنددر مورد حضرت معصومه کلمه شهادت را به کار نبرید، چون شهادت حضرت ثابت نیست و اگر اینجا این عنوان را به کار ببرید ممکن است به بعضی از موارد مهم‌تر مثل شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ضربه بزند، بله یک نقلی هست که حضرت را مسموم کردند ولی این نقل ثابت نیست، معروف این است که ایشان مریض شد و از دنیا رفت.
پایان پیام

true

true
false
true